2018.12.31

publicerat i December 2018;

Denna märkliga känsla som infinner sig ikväll :

Ännu en mindre period av mitt liv över, dvs. praktikperioden på 3,5 veckor. Livserfarenhet kallas det, om inget annat. Jag ämnar söka mig till "barnskötare" efter att först prata lite med chefen min. Man kunde tydligen välja arbetsområde och när och om man vill arbeta. Ett litet önskemål i praktikomdöme var att skaffa mig mer erfarenhet kring hur att arbeta med småbarn. Äger inget körkort så det är oerhört begränsat med arbetsområden som jag kan välja mellan.

En annan fin sak idag : då lägger jag till datum för besök i Uppsala !

Kvällsmys !

Kvällens usla skämt är en obligatorisk delning i detta blogginlägg !

Förkylning från helvetet, och en natt som heter "duga". Sov nog inte längre än 4 h i sträck pga dels rinnande näsa och en andra gång helt täppt i näsan att jag nästan hoppade upp ur sängen när jag var i nöd av luft.

Första arbetsdagen sedan länge, och kanske blir det att avsluta detta helt och börja om som  Barnskötare. Jag kom in, fick kramar och så fick jag prata ut en hel del. En lyckad dag dagen efter praktiken ! Jag skrev till chefen beträffande mina planer, nu återstår att se när dessa planer blir uppfyllda. En annan nyhet är att min gamla grundskola stängdes ned; helt förståeligt. Själv valde jag städyrket framför att arbeta som musiklärare åt dem !

Framtidsplanerna : året 2019 bjuder på många resor, både psykiskt som fysiskt ! Intresserade till att vara med i aktiviteterna får gärna höra av sig.

  • Förskollärare - forts. (Gävle)
  • Filosofi A - forts. (distans - Umeå)
  • Musikpsykologi A2 (Uppsala)

 

Som sagt på litauiska : Gera naktis ir gerai miegokite !

 

 Då så,... min PowerPoint-presentation är äntligen klar ! Nu kvarstår en gruppuppgift samt VFU-rapport. Att skapa ett PowerPoint-dokument var svårare än vad jag trodde, men nu verkar den vara klar och packad i min nya externa USB-sticka.

Förhoppningsvis en bra aktivitet senare ikväll !

Kvällens existentiella funderingar ! Denna helg innebär ännu en arbetshelg med slutförandet av uppgifter inför examination v. 51 torsdag och fredag.

 

"Barns perspektiv" visavi "Barnperspektiv" = 6 st sidor komprimerades till 4 sidor, som på söndag ska komprimeras till 2 sidor. Låter enkelt ? - Inte helt så enkelt ! Jag skrev om det mesta ur Artiklarna, som min grupp sedan hänvisade till egna erfarenheter. Grupparbete på hög nivå ! Älskar min studiegrupp,... verkligen !

Ikväll : Motalaföräldrarnas bröllopsdag. Blir inte så mycket alkohol pga pengabrist (Gävle) samt att jag vill få klart VFU-uppgift (muntlig redovisning; måste fylla på med "styrdokument"). På söndag kl. 12 blir vi klara med den sista uppgiften, därmed är jag "ledig" från uppgifter måndag - onsdag, med examination på torsdag.

Avgång onsdag 19/12

Ankomst Gävle kl. 17:56.

Hemfärd fredag 21/12

Befinner mig i Linköping kl. 21:55. Buss vidare mot Borensberg kl. 23:20.

9 dagar kvar till julafton, och förberedelser inför årets sista resor på gång. Lite avslappning efter nattens märkliga händelser, men i slutändan fick jag skjuts hem och en ursäkt av självaste Polisen. De tyckte väl synd om mig som behövde ta en 16 km promenad under tidig morgon. Visserligen hade jag promenerat i ca 6 km innan blåljusen syntes. Då trodde jag att de åter skulle sätta handfängsel på mig. Morgonkaffe, TV, mys. Kväll : ”Så mycket bättre” (TV4) samt arbete med styrdokument.

Kvällens tema erbjöd många fina låtar !

4 sidor blev 2 sidor. Hemuppgifter, hemuppgifter och hemuppgifter,... nu : lämna in gruppuppgiften och att dra till Östenssons och handla.

 Nu satsar jag på VG i nästa ”Musikpsykologi A2”. Hade bara otur med 1 poäng från VG i sista uppgiften under vintern 2017 (8 p fick jag; 9 p innebar ett VG). Det är ett år sedan den uppgiften lämnades in.

Lördagen innebar arbete med VFU-uppgift (värdegrund samt styrdokument), samt att vila och mysa ordentligt !

Avslut på städjobb, börja söka mig till Barnskötare i Motala. Två veckor kvar av året 2018. Ett nytt, bättre år på väg ! Idag måndag = avsluta teoretiska uppgifter - förbereda muntliga redovisningar. Och att endast ta det lugnt idag. Gävle på onsdag. Imorgon tisdag = städdag !

 ... on the other hand !

 

Beslut taget idag, ett rätt så viktigt beslut, som handlar om ens egna behov av att vilja få sinnesfrid; att sluta arbeta åt Städverksamheten i Motala Kommun tog jag under APT-mötet kl. 08:30 idag, tisdag. Pappret ifylles och skickas in nästa år, dvs. jag har två veckor på mig att ångra mig. Ändå ämnar jag skicka in ansökan (Personligt brev samt Curriculum Vitae) under helgen till arbete som Barnskötare. Gårdagen bjöd på mycket mys med damerna (bild !), ty hemuppgifterna är färdiga ! Idag : hemstäd (klart !), tvättstuga kl. 17, samt att packa klart inför morgondagens äventyr till Gävle (avgång Borensberg kl. 11:50).

 I övrigt ... !

... och slutligen bjuder jag på en bild av min lägenhet vid Hjortstigen 4d i Borensberg. Snön ramar in balkongen så fint ! Min stora del av den lilla världen !

Känslan för kvällen !

Äntligen hemma" !

 

OK ! Här bjuder jag ett inlägg med en massa bilder. Filosofi A "Etik"-test inskickat; missade datumet, valde bort SAUNAn för att göra detta !

1 månad tills jag, Petri Torvinen, inte Jesus Torvinen, fyller 38 år. Lite visdomsord innan kvällens obligatoriska TV-underhåll. Blir att vakna upp kl. 06:30 för frukost.

Slutligen ... ! Saknar damerna, men de har det verkligen bra med farsan !

Ska-musik från Balkan. Resan blev en spännande en, i stil med Miles Davis’ ”Bitches Brew” på tåget till Malmö 2003. Gissa vem som ska få brännskivor i julklapp ?!

 

Ytterligare en examinationsdag till ända - Godkänt i bägge. Först ut : muntlig redovisning VFU, och jag hade valt ett område som en annan student tog upp, men ur olika perspektiv. Det andra : en tolkningsfråga kring vad man skulle redovisa, men gruppen klarade detta.

Imorgon = PowerPoint-presentation. Det ska bli kul att äntligen få redovisa sitt arbete.

... och så lämnar jag eder med ännu fler bilder, ty nu är det matdags. Restaurangen var stängd vid Högskolan i Gävle, så till lunch fick jag äta en mindre kebab med bröd. Nu bjuder kvällen på en ordentlig kebabtallrik med pommes.

SAUNA därefter, ty nu är jag färdig med alla arbeten. Nu kan jag ta det lugnt inför morgondagens redovisning. Packning under morgonen, ty jag verkar ha en massa dötid under morgonen.

 

Tack för ett trevligt samarbete med alla uppgifter, studiegrupp A4 - Nätet / Dagtid (bild tagen under lunchen fredag 21/12 kl. 12:30). Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta 2019 !

Så trevligt med nya bekanta via resor på tåg. En rekommendation till alla : gå ut och upplev livet i den vida världen ! Två underbara personer som jag ikväll knöt an till. Jag älskar verkligen andra personers fenomenologi. Jag berättar mer om min resa senare.

Nu ägnar jag min tid åt att skriva om dagens föreläsning samt examination i Introduktion till Vetenskapsteori 3.0Godkänt i PowerPoint-momentet, trots strul med teknik. Min PowerPoint via OpenOffice for Macintosh ville icke fungera, så jag valde att presentera mina bilder via PDF-format. Det fungerade !

kl. 15 fick vi gå ut i det underkylda regnet, med halka som följd. Visserligen befann jag mig vid tågstationen kl. 17:13 då mitt tåg skulle avgå, problemet var att jag gick in i fel tåg, som avgick kl. 17,... åt ett helt annat håll. Då fick jag åka gratis tillbaks med X-trafik från Hofors. Helt gratis skjuts mot Stockholm med kl. 18:30-tåget, och så fick jag själv stå för tåget till Linköping via Katrineholm (min ursprungliga biljett fick jag åka med, då de tog hänsyn till "den mänskliga faktorn"). Då förlorade jag "bara230 kr. Bus4You avgick från Stockholm kl. 19, så det kunde jag ju aldrig ta. I tavlan stod att tåget till Stockholm bytte spår från Spår 3 till Spår 1. Jag trodde att det tåget som stod på Spår 1 var tåget till Stockholm. Döm om min förvåning att det drog 20 min tidigare ! Trots allt strul,... en helt magnifik resa ! Och hem till Borensberg (kl. 00) kom jag ändå hem till med kl. 23:20-bussen från Linköping.

I övrigt : ytterligare 4.0 hp till min samling !

 + detta som jag verkligen ser fram emot ! På något sätt passar Musikpsykologi A2 in i yrket som Förskollärare när man tänker på psykologin hos småbarn.

 I övrigt : 

3300 ord ska skrivas klart imorgon, samt slutlig inlämning; på god väg ! Det som är färdigt hittills är att jag har klistrat in Observationsuppgifterna v. 47-49, samt litteraturförteckning och mall. 28/12 är det inlämningsdag, nu får jag ju semester. Voilá !

Ett besök i Motala, dvs. Systembolaget och Bråstorp bjöd lördagen på (storhandelsvansinnet !). Det blev två stycken glögg samt två cider inför måndagen. Mer alkohol orkar jag nog inte med.

Storhandel utfört. På väg hem till Borensberg !

Tack farsan som lämnade en hel gryta med mat i kylskåpet ! Ikväll = vila efter denna dag med ryggont, samt mys med damerna. En god fortsatt lördag till alla mina vänner, vart Ni än är,... på vänlistan som borttagna.

Detta fann jag idag : lycklig !

Dagen före dagen,... och livet fick plötsligt sig en vändning. Av respekt för den andre, berättar jag icke mer, förutom att nämna att mycket av informationen relaterat till "oss" är borttaget. Det handlar inte om att inte kunna stå för sina ord och handlingar, det handlar om "respekt" för varandras sätt att se på saker; olika perspektiv.

Inlämningsuppgift VFU-rapport inlämnad, totalt 6 sidor inklusive litteraturförteckning. Jag arbetade så hårt med uppgiften både igår och främst idag att jag inte ens har hunnit äta, så efter att ha handlat någon form av mat som inte är frusen (ICA Supermarket) så bjuder kvällen på matlagning samt att äta "lunch"; makaroner med nötfärs. Jag är en gåta insvept i en enigma, jag vet !

Julens underhållning står lillebror med band för under annandag jul. Dock måste jag arbeta 27de så det lär endast bli ett kort besök vid BomberBar.

 

"Julen är här ...", som Tommy Körberg sjunger. Själv ska jag nu resa till Motala för att äta julbord, samt att dricka lite med familjen. Alkohol, choklad och godis... och en Ipren imorgon !

Mycket musik i inlägget idag; jullåtar med annat innehåll än ”God Jul”. Många låtar som påminner tyvärr oss om att inte alla har det lika bra som kan äta vår julmat, få en massa godis, och annat skräp som ingen egentligen behöver ! 

 

 

Idag var TVn arg på mig ! kl. 14 gick det inte att få igång det. 20 min senare ?! - 1-0 människa versus teknik.

Många tankar idag efter gårdagens äventyr hemma hos föräldrar samt besöket vid Bomber Bar, med efterföljande taxiresa hem. Kontot vill jag inte ens kolla upp,... idag ! Att bearbeta budget blir någonting att syssla med imorgon. Imorgon : städ- samt tvättstugedag, och ett evenemang under kvällen: https://www.facebook.com/events/2075498439179979/

Känner jag någon nykter person med körkort och bil som kan köra hem mig till Borensberg efter Bottenskrap ?! - Pengar finns att få för denna tjänst ! kl. 20:45 (direktbuss) samt kl. 22:05 (Östgötapendel samt buss hem till Borensberg från Linköping) åker de sista färdmedlen från Motala.

  

Vissa personer ?! Visserligen är det bra att somliga uttrycker sina känslor inför andra grannar. Men att det ska behöva låta så mycket ?! Två brunstiga älgkor... och aktivitet efter 2 h. Som att årets skörd ska skördas på en och samma dag.

En fråga : varför är allting så lugnt när jag besöker Gävle och alltid så ”skakande” när jag har åkt iväg ? 

Dagens samt kvällens äventyr : fixa i ordning lägenhet (check !), kläder i tvättmaskin (check !), torktumlare, äta mat, bada badkar. En tur i Motala vid Bomber Bar för att se lillebrors band Bottenskrap (avfärd Linköping - Motala; pendeltåg kl. 18:48), innan hemfärd till Borensberg vid kl. 21:30 eller senare (skjuts !).

Övrig verksamhet; om jag hinner med detta under helgen eller nästa vecka; skriftlig hemtentamen Filosofi A - Etik. Samt att jag har examination i Förskollärare "Anknytning" via ZOOM i januari. Boken har jag läst, samt att jag har fått perspektiv kring ämnet från annat håll.

Ett besök hos lillebror med band samt övriga vänner sittandes vid Bomber Bar, även om jag först förlorade lite pengar vid restaurang Balkan568 kr för mat och över hälften dricks ?! Då vet man att restaurangen behövde pengar ! Klagade, får tillbaks pengarna, rätt summa betalade jag därefter. Ändå rätt dyrt att äta för denna summa ?! Och vart får man ens en annan summa ifrån ?! Bomber Bar var en höjdarkväll, tack alla som satt med oss. Hemresan ännu mer lyckad ! Lite bilder tagna under denna helg.

Imorgon = fixa till Filosofi A - hemtentamen, kanske få vila under nyår, kanske annan aktivitet. Jag har inte planerat så långt än. Helgen under min födelsedag (19/01) kanske jag tar ett besök i en annan lite större stad ! v. 5 ; måndag och tisdag (avresa senast under söndagen v. 4) är det åter dags för en Gävle-resa. Då får vi snacka ihop oss, alla inblandade parter !

"Music is your own experience, your thoughts, your wisdom. If you don’t live it, it won’t come out of your horn." — Charlie "the Bird" Parker

Monster Filosofi idag, eller någonting sådant. Försöker bli klar med så många uppgifter tills början av januari, så att jag slipper känna av någon stress. Bild : dagens/kvällens stöd !

Två uppgifter färdigställda idag. Det första : Filosofi A - Etik (essätenta)1000 ord / 4 frågor. Mestadels handlade uppgiften att förklara sina egna moraliska synpunkter och hur att förhålla sig till hur att handla "rätt eller fel" och om vilka aspekter man kan ta hänsyn till när det väl kommer till realiteten.

Det andra : två frågeställningar utifrån boken "Anknytning i förskolan" (Broberg, Hagström & Broberg, 2012). så att jag kan reflektera kring frågor inför kommande ZOOM-konferens 07/08 januari. Det har varit en bra, lärorik dag. Många tankar och funderingar ! En större hemtentamen i Förskollärare ska ordnas till fredagen 18/01, därefter kan jag fylla år,... förhoppningsvis !

Årets sista dag,... övning, övning och övning ! "Choises" (tango) har jag arrangerat om i huvudet, och sedan kl. 13 har jag försökt att få ned alla idéer på inspelning. Mycket kvarstår att göra, som att sätta ihop delarna, men framförallt att skapa någon slags "improvisation".

Skivor : allt från grymmaste dödsmetal, finaste jazzfusion, Irländskt folkpunk, rock till Polka finns ikväll att bjuda på i Borensberg ! OBS ! 3 damer som stör med sina respektive jamanden bor här inne. Jag är bara personlig assistent åt dessa hårbollar ! Allergitabletter finns !

Häftiga diskussioner över ett D# och Eb. Samma ton, fast icke ! Det beror dels på tonart, och intonation. I vissa ackord är D# (B-dur) "högre stämt" än ett Eb i t.ex. Cm. Jag rekommenderar att stämma gitarr, piano, bas etc. "relativt", så kan man spela i olika tonarter. Även om man stämmer via en stämapparat, lär det höras "falskt" när man byter mellan ackorden D-A7. "Allt är relativt", dvs. finns inga "rätt" och "fel" i musik. I Blues t.ex. har man alltid "blåa toner", dvs. toner som må låta "falskt", men som ger den extra kicken och får det att låta intressant. Och det var därför jag 1999 plockade bort bandstavarna ur elbasen, för att kunna "sjunga" på min elbas.

Detta underbara band spelar flera av verken som moí spelade tillsammans med Romanijada Balkan Band 2001-2003Helt underbart !

  

 

Petri Torvinen

Kommentera inlägget här :