2019.01.19

publicerat i Januari 2019;

Vi startar detta blogginlägg 2019.01.01 med ett band från LitauenMartynas (Levickis) - med sin version av Johannes Brahms' "Hungarian Dance no. 5 in G-minor". Hela detta blogginlägg kommer att handla lite om 2018, men framförallt beträffande mina personliga planer inför år 2019. Vi startar med följande bild (lördag 19/01-2019) !

Jag har bestämt mig för att inte ge nyårslöften. Istället ger jag vaga nyårsförklaringar med halv-avsikt.

2018 var ett unikt bra år, som startade bra, med mycket arbeten, samt många diskussioner kring det ena och det andra, med ett flertal diverse personligheter. Själv befann jag mig först på resa i Forchheim samt Eggolsheim i BayernTyskland. Flera band fick jag uppleva, och även ett band fick jag uppleva ytterligare en gång till i Linköping (Sir Reg). the Dreadnoughts var en upplevelse som tål att upplevas ytterligare en gång,... i maj (London).

 

Mer innehåll kring alla dessa händelser får Ni läsare själva gräva upp ! Finns detaljerade beskrivningar med videos samt bilder från konserter och resor.

https://www.facebook.com/Romanijada/  Ett nytt band att stalka under året 2019 ?! - the Lemon Bucket Orkestra från Kanada. Bandet påminner mig starkt om tiden mellan 2001-2003 samt 2015; dock spelade vi endast en konsert med sistnämnda projektet. Med det förstnämnda projektet spelade vi runt i ÖstergötlandStockholm samt att vi hann spela in en skiva. Flera låtar som är arrangerade likadant !

  

   

Gårdagens "äventyr": "Tuntematon Sotilas" (1985); om soldater i Karelen under Fortsättningskriget 1941-44 mot Sovjetunionen under Andra Världskriget. Den äldre versionen är mer trogen boken, medan nya filmen är mer verklighetstrogen; ändock är bägge versionerna lika bra ! Och så har jag hunnit se dokumentärfilmer samt Performance Art-filmer skapta av finska artister; ett av dem av den finske legendaren M.A. Numminen, som cyklade runt i Helsinki, sjungandes på tyska. En annan film handlade om "dualism", dvs. det eviga slaget emellan "det goda" och "det onda" i oss alla !

– Hörde du att Depeche Mode lagt av ? – Det var synt ! - Blasphemous rumours !

 ... i övrigt : Saga har officiellt varit min dam i 10 år (upphittad indränkt i koskit i Råneå 2008). Söndag 17 augusti 2008 anlände jag hem till Luleå från mitt sommarjobb i Motala, såg denna fina dam för första gånget i mitt liv, och blev genast kär ! Och så har byggde vi på vår familj, som idag består av 4 individer.

Ledighetsansökan fick jag skicka in via pappersformat. Det bjuds på resor till Gävle ...

v. 05

  • måndag 28/01
  • tisdag 29/01 

v. 09

  • måndag 25/02
  • tisdag 26/02

v. 12

  • måndag 18/03
  • tisdag 19/03
  • onsdag 20/03 

v. 15

  • onsdag 10/04
  • torsdag 11/04
  • fredag 12/04 

v. 19

  • onsdag 08/05
  • torsdag 09/05
  • fredag 10/05

v. 23

  • tisdag 04/06
  • onsdag 05/06

Därutöver tillkommer fem stycken resor till Uppsala (lördagsunderhållningen kl. 10-14 med Musikpsykologi A2) med start lördag 26/01. Denna gång får jag sova över i Stockholm.

Inför min födelsedag (lördag 19/01) har jag två examinationer; 7-8 januari (muntlig examination via ZOOM; "Anknytning"). samt en större skriftlig hemtenta fredag 18/01 kl. 09-14, därmed kan jag åka från Borensberg först vid 15-tiden. Biljetter måste jag kika in ! Igår kostade tur-och retur Linköping-Stockholm 298 kr (á 149 kr) med Bus4You.

Nu : invänta tvättstugetid, men framförallt att hinna äta innan dess ! Då kvarstår, förutom själva tvättstugetiden, badkar samt att skriva nämnda dokument.

Torsdag,... fixa till ett PM beträffande två artiklar i kursen "Introduktion till Vetenskapsteori och forskningsmetodik" (3hp; kurskod UKG006). Först ut: ett blogginlägg samt att äta lunch. Har precis hjälpt en kurskamrat, så det känns bra i "karman". Under helgen lär jag läsa igenom en del litteratur inför skriftlig tentamen 18/01.

Det bjuds på en långhelg i Stockholm mellan 25-29/01, dvs. att jag åker dit på fredag 25/01, med kurs vid Blåsenhus i Uppsala Universitet lördag 26/01 kl. 10-14 (Musikpsykologi A2), samt Förskollärarutbildning måndag-tisdag 28-29/01 vid Högskolan i Gävle, och så hemkomst tisdag sent under kvällen. Idag ansökte jag om ledighet via pappersformat, ty det tydligen inte gick att ansöka om "Studier utan lön" via Personec.

 

Sista inlämningen i kurskod UKG006; kursen "Introduktion till Vetenskapteori och forskningsmetodik 3hp" utförd. En hel sida beträffande två artiklar + ytterligare en hel sida med egna reflektioner samt referenser utifrån litteraturen beträffande fältuppgiften (nämnd PowerPoint-presentationsuppgift; del 1 kring analys av teckningarna som jag fick av barnen under min VFU-praktik v. 47 - tisdag v. 50) samt litteraturförteckning. Nu kvarstår två hemtentor; en muntlig på måndag 07/01 ("Anknytning i förskolan") samt en skriftlig 18/01 kl. 09-14.

Idag fredag = läsa, läsa och läsa ! Gruppuppgiften i "Barns perspektiv och Barnperspektiv" = Godkänt ! Tack Grupp A4-distans; Nätet/Dagtid !

Utöver all denna information ?! - Jag satsade 50 kr på kvällens omgång av Eurojackpot. Hit med miljonerna, ty det är dags nu !

 

 Dagens känsla !

12'te-dagen, alltså dagen före 13'dagen ämnar jag spendera åt en massa läsning. En bok kvarstår, därefter är det mestadels repetition. Intressant läsning - fyra kapitel lästa ur "Barndompsykologi". Tror att jag är en auktoritativ "ledare". Ställer krav samtidigt som jag kompromissar. De andra kapitlen behandlade dåtid och nutid i ledarskap, familjeroll, fostran och omsorg, samt värderingar. Klart med tre böcker samt ”Ansvar och Sekretess”. Två böcker måste repeteras, varav det ena tas upp under provet på måndag; muntlig prov  i ”Anknytning”. ca 137 sidor = 3 h; skriftlig prov = fredag 18/01.

Detta är varför jag tycker om denna helg! Tack så mycket ! - Laust Sonne

Lördag 19/01 = L'Orient i Linköping ... who's with me ?! Drägget i Borensberg fyller hela 38 år. Jag vet inte,... spenderar hellre det hela i lugn och ro, men L'Orient är definitivt ett bra förslag !

 En god fortsatt dag/eftermiddag/kväll till alla mina vänner !

 

Mysaktvitet (första bilden från gårdagens mys; andra bilden tagen 2015 när jag bodde vid Ekön i Motala !)

Läst på har jag definitivt gjort. Förutom de hundratals sidor som jag läste under torsdag - fredag, är jag nu klar med boken på 291 sidor, som avhandlar ämnet "Anknytning i förskolan". Två frågor inlämnade inför morgondagen, sidhänvisningar antecknade i mobil samt att jag funderar i huvudet kring manus och sammanfattning beträffande all information. Många saker som jag ändå fick perspektiv på beträffande hur man även som vuxen relaterar om "Anknytning".

Likaså tyckte jag om att läsa om följande teori, som utvecklades av den sovjetiska psykologen och socialkonstruktivististen Lev Vygotskij (1896 - 1934) ;  https://sv.wikipedia.org/wiki/Proximalzonsteorin

Ambivalens !

Nu : till någonting annat, medan maten står i ugn, inkluderar mina planeringar, förutom att äta, raka mig samt att slutligen bada badkar. Upp kl. 08 imorgon, för att förbereda mig inför den muntliga redovisningen via ZOOM kl. 09-12. Lördagnattens fundering, när provet på måndag är klart : skriva in ackord på Band-in-a-Box och att spela in en instrumental version av "Cruelty of Life" (Petri Torvinen Musikhögskolan i Piteå 2004). Sticket försvinner, ty den är hemsk, men för ett "G" i kursen "skriva en rocklåt", skulle alla låtens delar inkluderas.

  

 

 

Vinterns filmval ?!

Till slut : Polka och Punk = "Ponk" ?! - Pulka" ?!

Friedrich Nietzsche, den tyska filosofen från 1800-talet, uppmärksammade den Dionysiska berusningen i musik och konst; kaos, förstörelse och skapelse samt alla dessa galna saker för att intellektuellt rättfärdiga fylla och gapande åt människor.

Magst du blauen Augen meine Frau. Augen meine Frau, Augen meine Frau.

Magst du starke Arme meine Frau. Arme meine schönen Frau.

Magst du schoene Zeiten meine Frau. Komme und Tanz meet mir allein.

Bis dee Sonnay langsam ünter gate. Si tu veux ç'est mon plaisir. Und Ich frah gay trast du Meer.

En av de smartaste texterna enligt moí : Hugin och Munin (Odens två korpar) som observerar slaget vid Normandie under första världskriget 1914-1918.

There were two blackbirds up a tree - hauling up the Yarrisline.

Says one of them, "What do I see ?" Up the line (up the line).

"What's fallen down into the sand ? What tries in vain to sit or stand ?

a chunk of mineral through its knee."

- Poor Michael's up to Calvary.

 

Says the other one, "Now I did hear ?" - hauling up the Yarrisline.

In Normandy that's voice ran clear. Up the line (up the line).

Says : "that will live in Gayperry, singing, swinging on a spree.

And kiss them French maids, one, two, three !"

- Poor Michael's up to Calvary.

 

That flew away with a multitude, hauling up the Yarrisline.

And joined a bold and cheery crew. Up the line (up the line).

They slept in mud and wind and rain, cursed the cold and cried in pain.

Were cut down like these rowan trees

- Poor Michael's up to Calvary.

 

My memory it does reveal - hauling up the Yarrisline.

That's father marching through this field. Up the line (up the line).

He's come to join his daddy dear, to lie down and to disappear.

Well, such a wonderful progeny.

- Poor Michael's up to Calvary.

Den muntliga examinationen i "Anknytning i förskolan" genomförd, ett G till alla involverade. Dock fick man inte heller ett högre poäng än Godkänt i den muntliga delen. Personligen trodde jag att det skulle vara än mer skrämmande. Dock hade jag själv lagt upp uppgiften på så sätt att alla hade fått sin egna fråga att skriva om, ty nu hade alla liknande frågeställningar.

En sak som är förvirrande med Filosofi A - Etik är poängen "3" i flervalstentan. Hur man än får "3 poäng" av 12 i en tenta är en fråga, men framförallt att det endast står en "3" på sidan. 21-25/01 bjuder läraren på ett omprov, som det står i "meddelanden". I övrigt fick jag ytterligare 0,5 hp till min samling; gruppövningar Filosofi A - Etik.

Slutligen ... lite mer musik för denna underbara dag ! Resten av vecka 2 består av upprepning och mer ingående läsning men framförallt mer ingående reflektion kring litteraturen. Då sitter det !

Bilden nedan är från minCJ's samt lillebrors besök vid Nalen i Stockholm 2015 - på väg till mini-hotellet och därefter konsert med Mudhoney vid Nalen.

OK, detta med skapande ?! Ibland kommer det, ibland undrar man verkligen hur det kommer sig att man är fylld med dessa idéer som blir någonting konkret när man väl tillåter en själv att experimentera med saker. "Cruelty of Life" (2004) är nu ute som en instrumental version. Tog sin tid med omarrangemang, men det är värt det. Låter mycket bättre idag än 2004. Lillebror fick sig ett gott skratt och rekommenderade en riktig sångare. Själv ville jag bara få ett "G" i kursen "att skriva en rocklåt", och detta fick jag !

Andra gången; refräng, Bb7 = Bb9 (tonen C i ”sångmelodin”; originalversion). Lät bättre att sätta ut ett Bb7 på Band-in-a-BoxGm7#5/Bb = Bb6sus4 (Ni vet ... begränsningar !). Enjoy ! Skillnaden mellan versionen inspelad som videoinspelning och versionen via SoundCloud är slutackordet; dock ett hack som jag ska arbeta bort, men hela låten slutar direkt i ackordet "C", istället för att "hänga kvar" i några takter. Det är så jag arbetar; genom att prova mig fram. Dyker en bättre idé upp, så väljer jag den idén.

Här kan Ni observera evolutionen av "chord-progression" samt låten; sticket som jag aldrig har gillat, har helt blivit borttaget ! Det första; en någorlunda bra beskrivning av originalet från 2004; ty mina föräldrar "ägde" originalkladdet fram till flytten från Väster till Ekön 2009. Sedan dess har jag inte sett till "mästerverket". "Kopian" blev nedskriven förra året. Bastoner kan saknas på vissa ackord. Fick planka min egna låt; börjar känna mig som R.E.M, som till sin MTV-Unlugged (1991) fick åka ut och köpa noter,.. på sina egna låtar !

OK ! Så vad gör man om och när man råkar trycka på fel knapp och hela arrangemanget försvinner i tomma intet ?! - Man börjar om,... imorgon ! Hela "Cruelty of Life" (2004/2018/2019) är nedtecknat i noter.

Övrigt ?! - Ingenting, absolut ingenting. Städ- samt tvättstugedagen avklarat. Ingen direkt stress under hela helgen. Läsa litteratur eventuellt, men först vill jag bli klar med "Cruelty of Life", dels nedtecknandet i både afro- som klassiska noter, men framförallt en instrumental inspelning av "mästerverket".

 Leninki = klänning på finska !

 

OK ! All lycka idag - dels arbetsintervju i Motala på tisdag till ett arbete som Barnskötare (tid nämns imorgon fredag 11/01). Och så fick jag äntligen klart arrangemanget till "Cruelty of Life" (2004/2018/2019); både klassiska noter samt noter med endast melodi och ackord; ergo - "noter som en afromusiker må kika på men som i slutändan skapar sig en egen tolkning av det skrivna på notbladet". Jag är nöjd,... efter en massa arbete med att få bryggor och annat att gå ihop. Och programmet Sibelius som inte ville skriva ut först, men som sedan spottade ut alla papper på en och samma gång.

Imorgon = inspelning ! Helst skulle jag vilja samla ihop det gamla gänget från Motala Musikpedagoglinje och lira lite egna verk. Drömma får man alltid göra !

 

Ibland behöver man veta om man lever ! En ständig process allt detta med att arrangera. Helt plötsligt får man till rytmiseringar och/eller en annan melodisk linje som låter mycket bättre än det man först tänkte ut,... voilá,... där har vi det ! Allt nedskrivet i noter.

 

Ojämnheterna i dynamik i inspelning ska nog även det fixas till så småningom. Idag arbetade jag dels med programmet Band-in-a-Box. Ljudfilen med instrumenten extraherades och sattes ihop därefter med inspelad basmelodi. Det gick tyvärr sämre med programmet Garage Band, som ville komprimera hela ljudbilden, så att allt lät "grötigt". Elbasen hördes knappt om jag inte manipulerade det till att låta som en gitarr. Det är tyvärr så våra människoöron också uppfattar ljud; höga diskanttoner i mellanregistret (gitarr), medan en elbas dränks i de låga frekvenserna. Slutligen bestämde jag mig för att lägga in ljudfilen i Band-in-a-Box, och sänka allt annat, samtidigt som jag höjde elbasen. Resultatet delar jag med mig av i slutet av inlägget.

Skillnader i dagens version ?! - ändring av vissa takter; spöktoner samt melodi. Framförallt när och var att synkopera och effektfullt när icke att synkopera ! Hur och när att dra upp tonerna + allra sista tonen som är förlängd ! Mina försök att "sjunga med instrumentet" tål att analyseras !

 

 

Då är "Cruelty of Lifeäntligen ihopmixad utan dess extrema "dynamik". Jag valde att utnyttja versionen med distad elbas, som jag spelade in som en övningsversion under dagen. Svårigheten var att få ihop det med Band-in-a-Box-ljudfilen och att "finslipa kanterna". Minnen dök upp med lillebror som undrade om trummisen hade spelat in en annan låt, när han inte fick ihop delarna. Själv har jag slagits mot väderkvarnar när det gäller Garage Band; "synkronisera delarna" ?! - Låter än mer otajt när det trycker på alla "höga piler", dvs. accentuering på somliga toner som är konsten att få det att låta bra i afromusik.

Nästa del i låten vore att spela in egen gitarrkomp. Det gick ändå bra att öva till en liten del, men är ju ingen höjdargitarrist direkt. Ska prova idag igen, men framförallt måste jag åter läsa igenom all litteratur inför fredagens prov. Och så delade jag med mig av Tangon "Choises" via YouTube. Först skapade jag videos med videoredigering och därefter fick jag äntligen ut dem på nätet, förutom via SoundCloud.

 

1st version : "dynamik".

2nd version : "distortion".

 

 I övrigt : 

Thomann.de 20155000 kr paketpris (vänster)gitarr samt förstärkare och fotpedal. Förstärkaren är riktigt bra, trots det ”billiga”. Behöver endast utrustning till att öva på.

Veckans övning avklarat ! Nu är det blott fem dagar kvar inför slutprov på fredag 18/01, kl. 09-14; litteratur läst, läser igenom en gång till. Mall samt litteraturförteckning färdigskrivna idag ! Prenumeration beträffande Motala Tidning samt Östgöta Correspondenten avbeställd, därmed blir jag 99 kr "rikare" under månaden ! Läser inte tidning längre, utan det blir att mest bläddra igenom sidorna. Imorgon : förnya elavtal samt övriga ärenden via telefon. Nu är det år 2019, så det blir att fixa i ordning dessa saker.

Fredag 01/02 är det officiellt ett år vid Hjortstigen 4d i Borensberg, även om jag gick fram och tillbaks med kundvagn mellan Mårdstigen 3b samt Hjortstigen 4d i snöstorm när jag fick nycklarna till senaste lägenheten tisdag 30/01-2018. Lillebror och farsan hjälpte till med det tyngsta lasset; med andra ord fastnade till exempel sängen i taket, så att vi fick ändå skruva loss hela skiten. Soffans hörn fick jag slänga, ty de inte gick att skruva tillbaks. Damerna hade ändå klöst sönder dem, så ingen direkt större förlust.

  • Arbetsintervju tisdag 15/01 kl. 11:30 (Barnskötare).
  • Tandläkare Borensberg onsdag 16/01 kl. 10:30

Därutöver att städa samt tvätta, på jag firar min 38 års-födelsedag på lördag 19/01Idag söndag 13/01 : mall inför ”examination fredag” klart ! En halvsida per bok, ergo 2,5 sida + litteraturförteckning. Provtid fredag 18/01 kl. 09-14 (= 5 h). Ergo = 1 h per frågeställning ! Ny basgång (videoinspelning numero 5) till ”Choises” (tango), ty det inte blir bra när man klipper och klistrar i Garage Band

 

 

 

 

Ett blogginlägg med underbar "matematikmusik" ; π (pi) 3.14159265359 

http://lemon.hu/2016/01/12/a-pi-gyonyoru-dallama/?fbclid=IwAR00Y1TkcL-wH-sf4cD4ia-KZQb_Mg1Cu1IF1qOXma4hGnnxCShYWj0XfbY

    

Analys av sidor samt att skriva egen sidhänvisning påbörjad. Två mindre böcker analyserade, två hela böcker kvarstår. Provet ska nog gå bra, tror jag.

Ännu en nyhet : härmed säljer jag mina låtar för 9,90 kr / låt via BandCamp. - Noter ?! - Vänligen tag personlig kontakt med mig !

Nu vill jag att musiken som jag har i mitt huvud sprids vidare till allmänheten. Dock är det icke helt så problemfritt, ty allt hänger på att folk lyssnar på mina kompositioner och arrangemang. Victory Hill från Ithaca, New York hade gillat min musik via SoundCloud. Det är bra det ! Förhoppningarna till en mindre extra inkomst är minimala, ty folk gillar inte någonting som är "okänt", är skapat av en okänd, eller att musiken låter för "främmande" i deras öron. 

Detta i sin tur tar mig vidare till nästa punkt : schemat för Musikpsykologi A2 :

Sparsamhet lönar sig, eller ?! MVT samt Östgöta Correspondenten försvinner i februari. Vilka nyheter än om rattfyllerister bör jag nu starta morgonen med ?!

Att läsa böcker var det ja !

+ en äldre bild !

En ny dag,... och förhoppningsvis starten på ett nytt liv. Tisdag 15/01-2019 bjöd på arbetsintervju i Motala. Det kändes bra ! Definitivt minst 75 % om jag själv ska bestämma. En resa hos Arbetsförmedlingen för inskrivning samt bokning av tid för möte med handläggare. Måndag 21/01 kl. 11 ska jag åter åka in till Motala för att diskutera möjligheterna till ev. A-kassa under studieperioden, dels för att slippa arbeta ihjäl mig ! Så kvarstår blott att få ett nytt arbete som Barnskötare samt att avsluta min anställning inom Städverksamheten. Kanske ansöka om "tjänstledighet" tills avskedet blir av ?!

Hur peppade jag upp mig inför intervjun ?! -80-tals propaganda-hjältemusik !

Jag har mina framtidsplaner ! Imorgon kvarstår ett besök hos tandläkaren kl. 10:30 inför den årliga kontrollen pga tandvårdsförsäkring på 80 kr / månad.

Detta var dagens reflektioner, förutom att jag under hemfärden råkade stiga på i fel buss. Det blir lätt så när man har hjärnverksamheten riktad mot någon annorstädes ! Nu : vila. Imorgon, förutom nämnd aktivitet : tvättstuga. Torsdag 17/01 : städning inför fredagens finbesök efter hemtentamen kl. 09-14. Bio i Linköping bjuder fredagskvällen på,... film nedan ! Hur det blir under lördag 19/01 återstår att se.

Onsdag 16/01; tre dagar kvar. Idag = tandborstning, badkar samt tandläkaren kl. 10:30. ca 50 min tar det, efter det besöket blir det att handla helgens frukost samt att tvätta kläder kl. 12-15. Imorgon = städning ! Något företag som kallar sig Terapicentrum i Norrköping 3 ggr. Visserligen registrerade jag mig som arbetssökande i hela länet samt landet, men har jag endast läst Musikpsykologi A1 - fristående kurs, kanske jag inte bör kalla mig "kvalificerad" !

Uppdatering (två nya kompositioner/arrangemang inlagda på Bandcamp samt start på ett nytt projekt).

  

Arbete, hemstäd, lunch, badkar(l)... därefter start av hemtentamen ! (4 frågor * 1/2-sida) pga att HiG hade slarvat med utbyte av information. Frågorna dök upp redan igår kväll trots att vi endast skulle få mellan kl. 09-14 på oss, imorgon fredag.

  • Fredag 18/01 = bio kl. 17:30.
  • Lördag 19/01 kl. 14:06 = Petri Torvinen vuxen !

Idag : 900 ord nedtecknade; imorgon : resterande 300 ord, och Voilá : klart med hemtentamen - inga problem ! På första frågan beträffande "Ansvar och Sekretess" fick jag avlägsna 240 ord, ty 300 ord har satts som "begränsning". "Kvalitet före kvantitet" är nyckelordet, även om de 240 ord som jag hade skrivit var rätt bra rader. Stargate SG-1 (TV6) samt mys med damerna under tiden ! Ingen var arg trots dagens städning, tur det ! Jag är stolt över mina damer !

 Nämnde Du mys ?” 

 

Hemtentamen inlämnad, affären besökt, naglar klippta, nytt påslakan inför helgens gästlikheter, badkar badat och tomatinköp glömt ! Och så ska jag inom kort åka till Linköping. Kvällen bjuder på ett biobesök kl. 17:30.

... avslutningsvis !

 
 
/ Petri Torvinen

Kommentera inlägget här :