2019.02.28

publicerat i Februari 2019;

Glada nyheter för alla Soundgarden-fans ! Filmen om Chris Cornell (1964-2017) är på väg !

http://loudwire.com/brad-pitt-producing-chris-cornell-movie/

 Här tillsammans med Disneyland-After-Dark !

  • en hel vecka (20 h)
  • tre dagar (12 h)
  • 4 h Städarbete 04/03
(totalt = 36 h).
 

Därefter Barnskötare på heltid om så erbjuds ! Gävle 25-26/02, och Uppsala en gång i månaden.London = the Dreadnoughts 25/05 (avresa torsdag 23/05-hemresa måndag 27/05). Måste även kika över gitarrverksamhet.

Snart 4000 ord författade på Musikpsykologi A2 - hemtentamen. Voilá : morgon avslutar jag uppgiften ! Insamling av material till Musikpsykologi A2 - älskar Sundin (1995).

 

Sir Reg hela dagen !

Skrev på arbetskontrakt idag. Fram till mars verkar första perioden bestå av. "Outbildad barnskötare", Motala kommun = timlön : 123,88 kr/h. Så efter 38 h arbete som Barnskötare har jag inarbetat 4707,44 kr !

Musikpsykologi A2-hemtentamen : granskar imorgon så väntar med inlämning. Inlämning är först i mars, så ligger ju relativt bra till i tidsperspektiv. Alltid bra att få perspektiv på saker och ting. Stommen klar på totalt 14 sidor bestående av 6546 ord, inklusive referens samt litteraturförteckning.

Nu : dagens matlagning, samt matintag, rakning, hårtrimning och badkar. Slutligen : välförtjänt vila !

OK ! Nu blir jag bekymrad. Ingen som hört av sig idag beträffande arbetstillfällen. Jag behöver ju arbeta och ingen kod till TimePool har dykt upp. Det positiva är ändock att igår signerade jag mitt arbetskontrakt samt lönekontrakt (timlön : 123,88 kr; föregående inlägg - https://petritorvinen81.blogspot.com/2019/02/20190217.html).

Klart med mallarna till kommande uppgifter i Förskollärare. Uppgift 1 äger även den en litteraturförteckning !

Tankar : kan icke dra norrut förrän tidigast på lördag, ty inga tider fanns i tvättstugan, förutom fredag kl. 17-21 ... antingen avfärd på lördag eller söndag. Seminarium måndag och därefter redovisning Moment 0010 - Uppgift 3 under tisdagen. Åker hem till Borensberg direkt från Gävle kl. 17:14 - 22:22.

På radion imorse !

Hann även byta gardiner för år 2019 ! "Petris lediga elegans", som det nämndes i kommentarerna ! Jag känner inget behov av att visa mig "fin" inför andra. För mig måste det snarare kännas bekvämt och användbart.

Gissa städerna som jag skulle kunna besöka för att se detta eleganta band. Ledtråd ?! - Jag bor i Borensberg (Motala Kommun), så 125 kr + inträde till Norrköping med pendel upplevs inte direkt som någonting tyngande mot ekonomin. Befinner mig ibland i både Stockholm och Gävle, likadant är det med Uppsala. Resten av städerna är högst diskutabelt ! I Sundsvall har jag endast bytt från blå Norrlandskustbuss till tåg vidare söderut, eller vice versa. Och även fikat på OKQ8 i väntan på buss tidigt om morgonen; kaffe och en dag gamla bullar. Killen hade stått ensam hela natten på arbetsstället, så han bjöd på allt !

Sju sidor författade i  "Observationsuppgift" (uppgift Numero 1). Inlämning om en månad. Vad ska jag göra av all ledighet - skriva en ny hitlåt ?! - Kanske fortsätta på en komposition som jag startade för ett år sedan (videolänk vid slutet av inlägget !), som det inte blev mer utav. Eller spela in en ny version av "Waltz of Spring" (vilket jag även lär göra så småningom !).

 

Två uppgifter Förskollärare (+ Musikpsykologi A2) parallellt. Inlämning om en månad, samt hemtenta 06-09/03 ! Sju respektive tre sidor skrivna på de förstnämnda, varav två frågeställningar kvar i Uppgift 5. Det tar sin lilla tid det här, men tid verkar jag ha gott om ! Blir det ett besök i Motala, mån tro ? Inväntar besked om böcker. Varför tar saker så lång tid ?! Ett hemstäd bjöd onsdagen. På fredag = tvättstuga, lördag = avfärd till Stockholm, två campusdagar i Gävle måndag-tisdag, och hem kl. 17:14 - 22:22 på tisdag.

Ett spännande samtal med en av lärarna bjöd morgonen på, om Piaget ur både ett språkligt, kulturellt, men framförallt ett Musikpsykologiskt perspektiv. Alla förskollärare som lärare borde läsa Musikpsykologi, ty det är via musik som människans språkutveckling börjar. Alla kulturer i världen har en sak gemensamt : den pentatoniska skalan. De fem tonerna finns i varenda kultur, i olika variationer.

Samt att även djur låter som småbarn : den lilla tersen; L3 som bestämmer om ett ackord låter som ett Moll-ackord (den stora tersen; S3 bestämmer om ackordet blir ett Dur-ackord !). Katter jamar "ledset" när de vill någonting, precis som småbarn. Vid "glatt", har vi den rena kvarten (oftast; R4). Det som avgör en ren ton, dvs. "ren prim/oktav" (första och åttonde tonen)R4 = ren kvart fjärde tonen, och R5 = ren kvint = femte tonen, är att oavsett tonart och skala, vibrerar deras övertoner "rent". Spelar man däremot en Stor Sext (S6) i en skala, kommer den att låta lite "orent", medan de "rena tonernas övertoner"/rena toner vibrerar rent. Därmed är det idealiskt att stämma / intonera ett instrument via detta system !

 Slutligen ... !

Idag fick jag äntligen tillgång till TimePool, och omgående registrerade jag mig på intresseanmälningarna, samt en massa tider som fanns tillgängliga nästa vecka. Imorgon kl. 09-12 arbetar jag återigen som Barnskötare. Och så ytterligare fem dagar kvar på anställning hos Städverksamheten.

5 sidor, Examinationsuppgift numero 5 inlämnad ! Examinationsuppgift numero 1 delad med Grupp 14, då kvarstår gruppreflektionerna samt inklistring av reflektioner. Höll på att glömma att nämna Lpfö 18 (Skolverket, 2018) samt Utbildningsdepartementet (2010) i referenserna. Tur att jag kom på mig själv i lagom god tid; en månad före inlämning !

För en gångs skull håller plagiatkontrollen med mig !

 

Inspirerande musik !

 

On one hand ... är jag klar med hemskrivning Musikpsykologi A2 - Musikalisk utveckling, 5.0 hpOn the other hand,... tog det en evighet att finna stöd i litteraturen, och sista boken hämta jag ut idag från Motala Bibliotek. Jag har klarat mig genom att leta upp boken i PDF-format, ändock täcker det inte allt, när det fattas sidor. Tre uppgifter inlämnade denna vecka, inte illa ! Samt att Grupp 14 fick sitt första Väl Godkänt av förhoppningsvis ett flertal i Uppgift 2Gruppuppgift numero 1 ska vi fixa inför seminariumet vid slutet av mars.

Har stor lust att gräva fram min allra första komposition från 1996. Inspirerad av rysk tradition, snabba ackordsbyten och mest ackordsspel på måfå. Hade spelat gitarr i ett år, men ville gärna kunna byta ackord snabbt, så det fick bli en liten fin låt :

Am/Dm/Am//E7/

Am/Gm/Dm/Am/

Ett tonartsbrytande Gm dyker upp i B-delen. I relation till ett Am, handlar det om en subdominantens-subdominant.

Am -> subdominant = Dm

Dm -> subdominant = Gm

Petris ryska” i ny latintappning - kommer inte ihåg melodin, tyvärr ! Istället lät det idag som en annan känd rysk melodi ("Manchurian Beat").

Am - Gm-steget hörde jag för första gången i Disneyland-After-Dark's "Jacketless in December". Självklart "lånade" jag detta !

Knäppa minnen (2001) = tre basister, tre skador. En som hade fått balkong på huvudet och fick sys efter fest på Bona FHSK. En annan hade fått stryk av en gäst under en spelning. Själv = stukad högerfot. Och där samlades alla tre i övningsrummet vid Motala Musikpedagogiska och jämförde sina skador.

 Till slut :

 

Nu har jag äntligen säkrat en framtida inkomst hos STIM på mina egna kompositioner. Jag förtydligar texten genom att benämna dem som kompositioner, ty alla arrangemang :

"Minuet 3/4"; J.S. Bach

"Naima"; John Coltrane ämnar jag icke ta några rättigheter till. Hur mycket förmodas en musiker få i dagens samhälle, där gratis är någonting bra och att ta betalt för någonting, anses vara girigt.

 

Fyra arbetsdagar kvarstår inom Städverksamheten. Under kvällen registrerade jag mig på en massa nya arbetstillfällen som Barnskötare (långa pass). Hemskrivning Musikpsykologi A2 inlämnad. Idag : bege mig av mot Stockholm kl. 12:04. Först ut : äta frukost, raka mig och slutligen bada badkar. Farsan ser efter damerna fram till tisdag. Hem anländer jag till Borensberg kl. 22:22 på tisdag.

Dagens insikt : köp aldrig köttfärs som må säljas 30 % billigare, men med kortare "Bäst före"-datum. Den lär definitivt stinka !

Dessa verk skall omarbetas, och omarbetas, tills jag personligen är nöjd, vilket inte lär hända under min livstid ! Ändock är musik någonting högst subjektivt, så alla lyssnare bedömer musiken enligt de egna kulturella och sociala strukturerna.

Veckoplanering (sidan som bekräftar mina värsta farhågor) !

Imorgon torsdag : arbete Barnskötare kl. 09-13, men först arbete Städverksamhet. Just nu vill jag endast arbeta 100 % ! Och att skriva om ”Waltz of Spring” i datorn (noter). Tre dagar kvarstår av Städverksamhet, därefter Barnskötare (förhoppningsvis heltid) ! Inför sommaren ansöker jag om SFIoch/eller vikariat Trygghetsboende. Alla hemuppgifter (Förskollärare samt Musikpsykologi A2) inlämnade, förutom att rätta till Uppgift 1 och Uppgift 5Hemtentamen Förskollärare. Ett besök i Gävle bjöd måndag och tisdag på : ”Uppgift 3 - Jämställdhet” = "G". Åter hemma i Borensberg kl. 22:22 under gårdagskvällen. Bilder finns från Stockholm. Trädgården var en helt underbart unik upplevelse ! Och så en ny "kompis " från Texas som ville bjuda in mig till en diskussion kring kristendom. Det blev en spännande tågresa nedåt i landet Sverige.

Nu är jag medlem i STIM ! Sex stycken registrerade verk ! Nu ger jag ut en Greatest Hits-skiva; helt perfekt !

 

 

 

Kalevala !

Februari-månadens sista dag,... imorgon 01 mars. Å egen del innebär detta en träff med chefen hos Städverksamheten kl. 08. Undrar om jag får en ros eller en utskällning ?! kl. 11:30 - 15:30 = arbete som Barnskötare. Fredagen avslutas med en tur i tvättstugan kl. 17-21.

Idag : arbete kl. 09-13. Dagens planering : arbete, därefter hemstäd. Och så fixa redan nämnda uppgifter (så länge jag blir klar i god tid inför kvällsvilan). Först ut idag : redigera och skicka ett Curriculum Vitae samt ett Personligt brev beträffande (sommar)arbete på Trygghetsboendet och SFI !

Kanske ?! - dessa finska legender dyker opp i Stockholm precis då jag åker dit, alltså måndag 03/06Gävle 04-05/06, så kvällen lär då bli lugn.

Tänkvärt !

 

 

/ Petri Torvinen

Kommentera inlägget här :