2019.07.31

publicerat i Juli 2019;

Det har varit ett tag sedan som jag senaste uppdaterade texten i bloggen. Arbete och mer arbete inom. Idag gör jag en ansträngning av lägga upp lite bilder från de senaste äventyren.

 

Ska endast gå på de obligatoriska momenten i höst.

 

Idag är det exakt ett år sedan mitt äventyr i Forchheim och Eggolsheim BayernTyskland. Många fina minnen !

 

Framtidens aktiviteter : istället för Laleh i Vadstena  = lillebror spelar på lördag 20/07-2019 vid L'Orient Linköping !

 

/ Petri Torvinen's "Total Balalaika Show"

Under veckan köpte jag en balalaika och ett dragspel... till somligas stora fasa och förtret ! Likaså en ny soffa.

Lite småroligt innan musiken !

Framtida projekt : lördag 10/08-2019Green Jelly Live - Bomber Bar (Check 150 kr).

 

Disneyland-After-Dark Live onsdag 30/10-2019 Arbis Norrköping (Check : 450 kr).

Congratulerar till och tack för en underbar konsert, Bottenskrap !

Livet är en tragedi när observerat i närbild, men en komedi i vidvinkel. För att verkligen skratta, måste Du hantera smärtan och spela med !

Nygamla tankar och idéer : En ”Kalervo Palsa”-version (syssling och en av Finlands främsta expressionistiska konstnärer) av ”Hösten” (beskrivning av hösten) i 14/8-takt. Har grunden klar (7/med 2/i fötterna = polyrytmik).

Lite gamla ryska verk som alltid kan spelas in, som ...

Katjusha"


Dark Eyes

etc., samt några ytterligare finska låtar ! Via Facebook kan man bläddra sig till en massa äldre bilder från RanuaKittilä samt Eggolsheim (ForchheimBayern Tyskland). Lite finare minnen sedan 2017.

Björnen ser ut att medverka i värsta hiphopvideon !

 

Slutligen ... innan jag åter drar mig mot tvättstugan, och planerar morgondagens inköpslista i BråstorpMotala, och eventuellt åker till Linköping för "Tack för allt"- festivalen

https://www.facebook.com/events/318315805782385/

... och dessförinnan : finna en Mac-affär för reparation av MacÄpplet :

 


Ingen gav dig verktygen för att skapa ett verkligt liv. De levererade de flesta delarna, men Du kunde inte få det rätt.

Om ditt sinne är blind mot väggarna som Du har skapat tidigare. Om uttråkningen av triviala vägar har lett till en krasch.

Det finns drömmar på jorden; Du behöver tre liv för att uppfylla dem. Det finns liv som Du lever till slutet genom att stå stilla.

Vi har för många liv på vardera slutet om natten. Vi har fått många liv förkortade av det vi bär inombords.

Berätta någonting som jag inte vet - kanske har jag levt för länge. Jag har ett dåligt fall av "vad var det jag sa?" och det är svårt att hålla min tunga rätt.

Någonstans upp ovanför molnen, bland en miljon böner; flyger lite hopp för mig - om någon där ute bryr sig. Tillbaka på jorden lyser dess oändliga ljus. Allt jag fick är ett tomt utrymme - en brinnande stjärna av liv.

Gårdagen handlade om arbete kl. 07:15-12:15, därefter en väldigt obligatorisk tvättid, ty jag inte fick möjlighet till detta pga ändringar i schema, samt en gubbe som hade ockuperat min tvättid i måndags. Allt endast svämmade över i tvättkorgen. Efter denna ansträngning, fram till kl. 16, bar det av till Linköping. Ett dygnskort för 150 kr (en resa även till Motala idag då jag fixade "bananernas", ergo föräldrarnaFacebook-konto samt storhandlade vid Bråstorp !).

En kebabtallrik med pommes samt leverans av MacÄpplet till en Apple-butik (3000 kr för att fixa ny hårddisk) innan mitt besök vid L'Orient - "Tack för allt"-festivalen. En epok som går i graven, samt ett viktigt mötesställe för landets musiker (LinköpingCBGB). Tack Sami Rahim för alla dessa år ! Vi ses åter på "det nya stället".

Nicklas Brännström - Live L’Orient 2019.07.24

 

Då jag upprepade gånger fick frågan om jag fortfarande lirar, så är svaret : "NEJ !". Oengagemanget över att få spela covers och rodda, soundchecka, förlora arbetsdagar för att "tjäna" 500 1000 kr över en dags arbete (resandet klagar jag dock inte över !) Jag har dock valt att fortsätta komponera musik och lägga ut "processen", dvs. mitt koncept handlar om "kluster", som jag spelar in och lägger ut. Saker och ting förändrar, blir antingen bättre eller sämre (en ständig förändring !). Älskar musik, men inte så pass att jag ruinerar mig själv, min familj och mitt liv !

Den dagen kommer då vi tittar in i ögonen av ett öde som är mycket större än oss alla. Och vid solnedgången skriver vi dem ord vi vill önska att eka i våra kärlekshjärtan, skulle vi falla. De tunna mörka linjerna, så känsliga och fina; som en väg som visar vägen hem. Men vid slutet av dagen kommer våra minnen att blekna för gott.

 

 Jag har både goda och dåliga nyheter. Den goda nyheten är att jag har goda nyheter. Den dåliga nyheten är att jag inte vet vad adjektiv är. Roligt hade vi i alla fall på -80-talet ! Själv äger jag fortfarande ett antal spel som bröderna Torvinen (med vänner) brukade spela på Nintendo och Sega. Tycker dock att man aldrig har tid för någonting idag. Att spela Mega Man 2-(Playstation) var bra terapi förut, men idag har jag tur om jag hinner få lite "egentid", vilket oftast blir i toaletten.

Betala räkningar, arbeta kl. 15-20 och så arbete lördag (delad tur), söndag (långpass) och måndag (långpass). Tisdag = ledigt04/08-2019 : besöka föräldrar för strykjärn och strykning av finkläder, Fann kläder som passade (begravning tisdag 06/08-2019). Håriga trots det på grund av damer som inte vet vad som är "deras" och "mitt". Blir förmodligen inte samma känsla som det erbjöds vid bröllopet juli 2014, då alla jämförde vikten och ölmagen hos varandra. Onsdag 07/08-2019 arbetar jag istället kväll, torsdag ledigt, och den allra sista arbetsdagen inom Vården (sommaren 2019) är fredag 09/08-2019.

10/08-2019 återser jag det "gamla gänget" vid Green Jellÿ-konserten (Bomber Bar i Motala).

Då lämnar jag er läsare med denna sida : promotar hårt "mina sidor" ...

... för att i alla fall få något erkännande, när en bra basist tyckte om mina verk (L'Orient). Trodde inte att någon brydde sig egentligen, då man inte får den respons som jag söker efter.

Ska nog inom sin tid börja arbeta klart låtarna som påbörjades, men som aldrig blev färdiga. Den senaste Tangon's melodi ska strippas av texten, så den blir nog helt instrumental. "Höstfokus" ("Höstfall" vore nog ett mer passande namn ?!) ska jag påbörja arbetet med i september.

Inte så värst mycket att nämna denna lördag. Arbete - delad tur kl. 07:30 12:30 och kl. 16:15 21:15. Damerna befinner sig utomhus och själv har jag vattnat blommorna, så oerhört varmt som det är utomhus.

Dagens roliga : "barngrönsaker". Vad är skillnaden ?! Och förstår man inte att skickar man ut man till äldre personer, så kanske man inte skickar ut någonting som kallas "barngrönsaker" ?! Nåväl ... tack för denna insikt ! Varenda dag lär man sig någonting !

  

 

Hela natten har jag då haft ont i vänster axel, nacke och vänster arm (muskel). Is under natten, samt Voltaren och Ipren på det idag, och så har jag bokat till hos Vårdcentralen i Borensberg imorgon. Och så ska jag nog även hinna hämta ut mitt MacÄpple Linköping. Imorgon måndag: arbete kl. 07:00 15:00. Idag söndag = det allra sista söndagspasset samt igår lördag = allra sista "delad tur".

Intressant inställning ... !

Önskar mig nu ett trumset !

Dator reparerad. Den blev år 40 också ! (”Efter 40 får man en rad oförklariga kroppsliga sönderfall”).

 

 Bartender Kelly-diskussioner i London :

 1) ”- Ser min bror full ut för dig ?”

”- Jag tror att det fattas lite alkohol i blodet.

 2) ”- Detta med att festa med Irländare var inte så farligt som jag trodde !”

- Vänta tills den riktiga ölen kommer fram. Det Du nu dricker är bara vatten !”

 Axiom ! Om man skapar någonting, då är man per definition Gud över sin skapelse ?!

 ”Jag har skapat, därmed är jag Gud” (Petri Torvinen)

 "Jag tänker, alltså finns jag” (Descartes)

 Friedrich Nietzsche = klart underskattad filosof !

 (Geddy Lee i bilden !)

Givande diskussioner kvällen lång. Ačiū už viską (jag hoppas att det låter rätt !). Öva på ditt fina piano så lär Du se resultat inom kort !

https://www.youtube.com/channel/UColjmT7xsD8sEL8NRDDt_uQ?view_as=subscriber

Idag = Vårdcentralen och sjuksköterskan via telefon kl. 08:15. Den enda rekommendationen som hon kunde utfärda var fortsatt kurering med Ipren (3 tabletter uppdelat på 24 h), Voltaren samt Panodil. Det är tur att jag kan använde både vänster- som högersidan (ambidex) trots att jag egentligen behöver min vänstra sida för att utföra de dagliga funktionerna. Ibland får jag endast göra på annat sätt än de traditionella sätten !

Lite fundersam blev jag dock, men bestämde mig för att lugna nerverna med städning av lägenhet. Fick bort en massa fettfläckar från spis och vägg så nu verkar saker åter vara vita. Det märkliga med "skadan" är att anstränger jag mig och fokuserar på annat, så försvinner det. Under natten får jag dock ta ut ispåsar för att ligga vaken i närmare 2 h innan jag somnar om.

Nu bjuder dagen på besök i näraffären innan mat. Jag har en ledig dag idag så valde även bort tvättstugan (imorgon kl. 17-21). Satsar istället på att få in all musik från Ajfånen till MacÄpplet samt att ladda ned programmet för musikskapande (Band-in-a-Box).

Det som inte dödar dig gör dig intressant, så jag berättar en berättelse från avgrunden. Om hur jag stod upp men mer kring hur jag föll.

Jag blir uttråkad när vi pratar som vuxna och jag längtar efter livets hemligheter. Om hur jag glömde min mammas puls och förlorade ljuset i mina ögon. Om hur jag såg sanningen som inte bör vara trevlig.

Möt mannen som träffade sig själv - från det låga steg jag, från höjden föll jag. Trots alla de lyckliga dagarna i helvetet, hävdade jag aldrig att jag var oskyldig; jag låg i sängen som jag bäddade åt mig själv.

Vad är förlorat när oskuld har svikits; här är mitt hjärta och här är mina lögner. Jag ger er alla det jag har lärt mig från varje stjärna som jag plockade från himlen. Till det mörka som jag bär inombords till att låta dig veta att sanningen som inte borde vara trevlig.

Pokémon meddelade att "Legendary Pokémon" kommer att dyka upp i gym i form av "Legendary Eggs". Och gissa vad ...ingen bryr sig ett legendariskt skitTvättstuga efter arbete kl. 07:30 - 14:15 idag. Tvättning av mina finkläder pga all behåring. På söndag ska jag stryka dem under besöket hos föräldrar. Och så ska lägenheten städas ur gammalt skit. Idag kunde jag i alla fall röra min vänstra arm, så det går framåt med läkningen.

 

Petri Torvinen

Kommentera inlägget här :