2019.08.30

publicerat i Augusti 2019;

Födelsedagsmys med de vackraste varelserna som jag kallar ”min familj” ! Dock saknas Saga i bilden

. 

Tänkvärt ... !

... för min egna skull !

Till slut ... ! Blommorna verkar blomma under sensommaren. Blåsten tog död på de flesta av blommorna på min trädgård.

Nu : matlagning samt vila därefter. Har precis avslutat en långdag som Barnskötare (kl. 09:00 - 16:30). Imorgon fortsätter äventyret med tiden kl. 07:30 - 16:30.

 

Ur boken "This Place is Awesome" (Adam PW Smith2011). ISBN13 : 9781105143274. Boken om the Dreadnoughts på sin "världsturné", som visade sig vara en turné på central-öststaterna. Livet är hårt för musiker och groupies ! 

https://www.goodreads.com/book/show/13358753-this-place-is-awesome

OK ! Onsdag samt fredag bokat (arbete Barnskötare). Imorgon kl. 09:00 - 18:00 och fredag kl. 07:30 - 16:00. Om torsdag är jag ovetande om, men då blir det att städa lägenhet samt att tvätta kläder kl. 17:00. Har väldigt lite att tillägga. Det mesta är klart i mitt liv, med resor och allt annat som bör göras inom de kommande veckorna. Jag köpte även konsertbiljetter till fredag 18/10-2019 vid Skylten i Linköping.

Om ingen spränger någonting mera i den staden - TACK !

Bara Ni blir medvetna så ... !

 Min slags konsert !

Igår kväll beslöt jag mig för att göra en mov.-fil av "Cancione II" (mambo-version inspelad i  maj 2008 vid Logenfesten i Piteå). Ett av mina främsta och bästa projekt någonsin : Moment II : 2.

Den första versionen var jag med om att skapa 2001, så det blev naturligt att arrangera om hela låten till ett annat stuk.

  

Dock valde jag att ta bort försnacket, som finns med i "den första versionen" (SoundCloud).

 

  

Städning samt tvättstuga kl. 17 imorgon, torsdag, ty inget arbete erbjöds imorgon. Nu : kvällsmat samt vila, med botning av kommande förkylning.

Fredag - helgens frukost ! Så går det när man har med barn att göra.

Idag = arbete kl. 08:30 - 16:00. Så det bjuds endast på tvättstugan ikväll. Imorgon får jag hemstäda efter arbetet (kl. 07:30 - 16:00). Under helgen : bota förkylning, det enda viktiga och väsentliga. Måste även fixa intyg för lästa poäng vid Högskolan i Gävle. Vad får jag ?! - Ny anställning eller högre lön ?! Min rekordlön från Vården (sommaranställning 2019) anländer inatt. Då ska jag förmodligen gråta litet efter alla räkningar (the Al Bundy-style !).

 

 ... och storhandel måste även det fixas när tid finns. Och så ska jag starta mina nästa "musikaliska projekt" : "Chordizon" samt "Three Views of a Secret" (Jaco Pastorius). Behöver inte bli rik för mina låtar. Jag uppskattar att två - tre personer, främst lillebror samt R. lyssnar på dem, och gillar dem. Jag har förlikat mig med att jag varken får spela ute längre, det lämnar jag åt lillebror. Fastän lite mer kongruens i mina ambitioner -> verkligheten måste jag fortfarande förlika mig med.

Jag får fortsätta fixa arbeten åt andra personer. Fixade nyss intervju åt en bekant från arbetet som Barnskötare. Hoppas att intervjun går bra. Jag tror definitivt att det finns arbetstillfällen !

 Frisk luft och nya tag !

Som en mört i ett handfat, kämpade jag mot vattnet.

Jag föll på rygg ned i avloppet; jag skulle drunkna, skulle Du tro, men inte förr än senare var jag tillbaks på mina fötter igen.


Jag kröp på gatorna, tittandes upp på byggnaderna, och ofta gömde jag mitt ansikte.

Jag höll takten bland fötter, golvet var mitt tak, men nu lever jag som att jag äger stället.


Varje dag var som ett berg; rädslan för vad som gömde - insidan av förlegade fraser.

Jag gick från blek till grå, från att stängas bort, och nu kan jag inte motstå nya ansikten.


Dagarna blir veckor, ja, maj blir mars, när jag ser tillbaks på mina sömnlösa nätter.

Men jag är byggd för problem och jag kan ta en hel del, och jag kan säga: "Jag är bra !"


Du vet, underverk är underbara, även när de efterfrågas.

Vi vet bara inte vad livet har i beredskap för oss.

Eftersom moralen i denna är omoralisk, och det moraliska undgår mig nu.

Avståndet "härifrån" till ett minne.


Fredag = arbete kl. 07:30 - 16:00, därefter start veckostädning. kl. 18:00 = klar, så nu kvarstår blott matlagning och dusch. Får se hur orken blir imorgon, ty storhandel måste utföras, samt att jag har en del planer på "storhet" (musikskapande). Fast å andra sidan vill ju förkylningen kontrollera kroppen, när jag började hosta obehindrat under dagens sagostund. Trots det bjöd fredagen på speciellt en fin stund, vilket gjorde mig än mer beslutsam på en punkt i mitt liv

Mer arbete nästa vecka :

  • måndag kl. 07:00 - 12:00
  • tisdag kl. 09:00 - 14:00
  • onsdag kl. 09:00 - 13:30

På lördag 31/08-2019 kl. 12:00 - 17:00 blir det tvättstuga nästa gång, ty jag åker till Gävle på söndag 01/09-2019 kl. 12:10 - 15:25 (Blåklintsbuss till Stockholm, därefter UL-tåg till Gävle). Vandrarhem (betald !) måndag - torsdag, därefter åter hem med UL till Stockholm och Blåklintsbuss kl. 18:30 - 21:45 torsdag 05/09-2019.

 

I övrigt ? - Ingenting ! På söndag firar vi Lotus' födelsedag (12 år ?!). Ty hon är hittekatt, så hon fick födelsedag 25te augusti då jag fick äran att bli hennes "personliga assistent".

Övriga nyheter : bättre sent än aldrig !

Då så ... då har jag bokat mig in i tre olika vandrarhem samt Blåklintsbuss och SJSJ blev ett billigare transportmedel för en gångs skull, om man beräknar den totala summan (mellanskillnad på ett par 10-kronor !). Med Blåklintsbuss åker jag denna gång (avfärd söndag 01/09-2019 kl. 12:10 från Borensberg). Därefter bjuder resorna blott på SJ-biljetter. Det mesta klart,... förutom tiderna på TimePool. Böcker till första delen beställda; ska hämta dem från Biblioteket i Borensberg när de väl anländer. Denna gång hamnade jag i storgrupp D2 - nöjd och glad ! De obligatoriska innedagarna lyder som följande :

"Gone with the wind"

 01-05/09-2019

Blåklintsbuss = 160 kr * 2 = 320 kr

UL = 157 kr * 2 = 314 kr

Vandrarhem = 2408,28 kr

Total kostnad för resor samt vandrarhem = 3042,28 kr

30/09-03/10-2019

Vandrarhem = 1785 kr

Total kostnad för resor samt vandrarhem = 2393 kr

04-07/11-2019

Vandrarhem = 1650 kr

Total kostnad för resor samt vandrarhem = 2173 kr

08-11/12-2019

Vandrarhem = 1650 kr

Total kostnad för resor samt vandrarhem = 2283 kr

... och nu till någonting helt annat : nästa musikprojekt ! 

Idag söndag2019.08.25 congratulerar familjen Torvinen i Borensberg Lotus på 12 hela fina år. Grattis på födelsedagen, finaste !

Mycket godis samt mys har denna söndag bjudit på (förutom då storhandel vid Bråstorp). Damerna fick då spendera tid utomhus medan jag ägnat mig åt att handla en del förnödenheter.

Igår lördag : fick i ordning "artificiella harmonics" (vänster tumme och plock bakom tummen) på A-del "Three Views of a Secret" (Jaco Pastorius).

Dock lär det ta en stund innan jag släpper någon version, om jag inte delar upp låten och visar på hur jag har gjort, del för del. Eftersom jag slutar kl. 12:00 imorgon (Barnskötare kl. 07:00 - 12:00) så har jag lite tid att arbeta med det. Dock ett besök i Motala för att inhandla ett par nya skor före dess.

Trädgården verkar gro igen efter blåsten !

 

Skrämmande !

  

Själv blev jag inte direkt något visare. Ändock låter det bra, tycker jag !

Den finaste slag av alla diskussioner - om allt och absolut ingenting. Superteori om superallting, och superingenting.

Idag : arbete kl. 07:00 - 12:00, därefter inhandling av ett par nya skor. Endast 500 kr + medlet som nu är påsprayat.

Imorgon : arbete kl. 09:00 - 14:00, därefter mer musikskapande. Idag känner inte kroppen för att göra någonting. Damerna sprang in och ut inatt, då jag inte fick in alla, så jag fick inte sova utan störningar.

Intyg "30 hp - Förskollärare 210 hp" inskickat till chef, varför man nu ska göra det ?! Registrerat har jag även gjort mig i Ladok och övriga sidor. Om en vecka startar "fyra minikurser", som bildar en helhet på 30 hp på de estetiska ämnena.

En god fortsatt måndag für alla ! Bjuder på Moment II : 2 Live på Logen-konsert 2008 i sin helhet !

Lösning på och anledning till alla världens problem !

Onsdag = två arbetsdagar kvarstår av denna vecka.

  • Torsdag 29/08-2019 kl. 07:45 - 16:15
  • Fredag 30/08-2019 kl. 07:00 - 17:00 (två arbetsställen).

Därefter hemstäd och tvättstuga innan avfärd till Gävle på söndag. Har man överlevt blodfläckar, lampor som lossnar från taket, en massa daglig diarréskit på toalettstol, en massa piss på golvet (i själva puben), en toalett som knappt gick att spola, dusch som inte fungerade ordentligt, dålig utsikt med en flaska urin på balkong till allt jag och lillebror fick erfara i London, verkar en tvåstjärnig hotell vara "fem stjärnor" jämfört med det där. "This hostel fucking sucks man", sade lillebror till killen från Idaho. Och det kommer från en som verkar vara van att sova på det mesta. Cidern ska vi icke förglömma, som smakade som spyorna dagen efter !

 

 

Tillägnad dagarna före hösten. Jag hoppas att jag prickade rätt med känslan !

Buss (Blåklintbuss) samt vandrarhem (från ett sunkigt rum till Best Western ; 2338,77 kr för tre dagar - dyrare !) ombokat, ty skolan startar kl. 13 på måndag 02/09-2019. Därmed åker jag först iväg kl. 06:45 på måndag (Stockholm kl. 10:00, därefter förhoppningsvis 12 minuter till UL-tåget kl. 10:12). Annars får jag nog åka med SJ till Gävle.

En älg hade vi på finbesök under morgonen. Damerna sprang som tokar vid fönstren och fräste. Som att fräsning skrämmer iväg en älg. Dock kan jag icke dela videon på bloggen, men Ni finner videon via följande länk. En bild kan jag dock erbjuda.

https://www.facebook.com/bolle.olle/videos/10156112877111260/UzpfSTc1NTg5OTM5NDoxMDE1NzQ3NDQzMTM0NDM5NQ/

Nu : mat, därefter badkar. Imorgon = lång arbetsdag (kl. 07:00 - 17:00). En god fortsatt dag für alle !

Då så,... en "fulländare" till ända. Nu : matlagning och därefter väl förtjänt badkar med vila. Imorgon : hemstäd samt tvättstuga. Söndagen bjuder på en heldag med ledighet, dock tänkte jag arrangera vidare på "Three Views of a Secret" (Jaco Pastorius).

Nästa bokade arbetspass : fredag 16/09-2019. Dock tror jag på arbete redan nästa fredag. Men tager en sak i taget, och på måndag åker jag till Gävle.

Ja, vart börjar vi ?!

 

Inom kort lär vi gå igenom varenda filosof och psykolog. Igår behandlade vi det "Apollonistiska och Dionysiska perspektivet" á Nietzsche.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Apollonisk_och_dionysisk?fbclid=IwAR1ufDlA42RKTz53KDGzqFHDSjI971ducoyMkg4_NcR82cRLbXtg1jz8TZo

Det är väldigt lärorikt att få tänka i nya banor. På måndag = musik, drama och bild (Förskollärarutbildningen 210 hpHögskolan i Gävle).

Grovt översatt till barns sätt att tänka =

  • skapa så mycket oljud som möjligt
  • konstiga föreställningar utan handling
  • går man ut ur målarrummet i en minut, förvänta dig att hela barnet är blå och väggarna är nymålade.

Livet behöver inte följa mönster. Tyvärr förlorar man detta, inte för att man blir ”vuxen” utan för att samhället och alla andra tycker att så är någonting. Jag säger så här (i relation till musikens underbara värld) : en kadens (ackordsföljd i en låt) kan visst brytas av en förändring om det låter bra. Bara för att någon tyckt att låten bör följa strikta regler (Am///C///Dm///F///) Vem sa att Dm inte kan spelas som ett D-dur ? - Bob Dylan tyckte det ! Benämns som en subdominant+ i musikteori.

Här bjuder jag än en gång på en av mina favoritlåtar, som jag komponerade under tiden vid Institutionen för musik och medier i Piteå 2004-2005, som av en "olyckshändelse" ledde till en bättre insikt kring hur att manipulera "dur" och "moll". Versen går i C-dur, pre-chorus i F-dur (med ett C7 som bryter mot C-dur), medan refrängen byter till ett Ab (som bidrar till att refrängen, på grund av det lilla sext-intervallet i C-dur; L6... gör att det låter som att refrängen fortsätter i "moll").

Nu : till någonting helt annat ! Gårdagens filmutbud : inget mer än en massa dialog igenom hela filmen !

 Minnen !

Insikt !

 

Petri Torvinen

Kommentera inlägget här :