2021.03.02

publicerat i Mars 2021;
  • Ibland behöver man unna sig ett gott skratt :
  • Sometimes you need to treat yourself to a good laugh :
För ett år sedan,... eller vad fan det nu var. I år har jag inte haft tid att arrangera en ny version av "Waltz of Spring" och så undrar jag om jag ens har lärt mig någonting nytt i musikväg. Jag kunde ha använt mig av moduleringsteori, men jag tar det nästa år. Nu vilar jag hjärnan. Som Finaste Vackraste tyckte : man behöver inte alltid göra en massa saker. Jag arbetar mycket i arbetsväg som i skolväg, och verkar aldrig vara nöjd med mina skapelser.
A year ago, ... or whatever the hell it was. This year I have not had time to arrange a new version of "Waltz of Spring" and I wonder if I have even learned anything new in music. I could have used modulation theory, but I'll take it next year. Now I'm resting my brain. As the Most Finest Most Beautiful concidered: you do not always have to do a lot of things. I work a lot at work as well as at school, and never seem to be happy with my creations.
Ackordet "C" kan spelas på flera olika sätt, beroende på vilka toner ackordet innehåller och vad man kryddar ackordet med. Spelar jag ett CMaj (C^) istället (ett jazzigt ackord), erbjuds ett flertal nya möjligheter :
The chord "C" can be played in several different ways, depending on which notes the chord contains and what you spice up the chord with. If I play a CMaj (C ^) instead (a jazzy chord), several new possibilities are offered :
Toner i ett CMaj9 (C^9)-ackord / tones in a CMaj9 (C^9)-chord
  • C - E- G- B - D 
Toner i ett Em7tones in an Em7-chord :
  • E- G - B - D 
Em7 är en "IIm7 i tonarten D. Så jag må välja att spela ett A7 efter ackordet Em7 (A7 är en V7'a till ackordet D). Också kan jag stanna kvar i tonarten "C" och spela ett Em7 istället för ett "C". Eller att spela ett C^9 (CMaj9) till F6/9 utan att ens röra mig fingrar (förutom att spela ett "F" som baston istället för tonen "C"; om jag inte väljer att spela ackordet F6/9 med "C" i basen). Ja, jag visar videos senare i livet med vidare "moduleringar". Detta är det mest basic.
Em7 is an "IIm7 in the key of D. So I may choose to play an A7 after the chord Em7 (A7 is a V7 to the chord D). I can also stay in the key of "C" and play an Em7 instead of a "C". Or to play a C^9 (CMaj9) to F6/9 without even moving my fingers (except to play an "F" as a bass note instead of the note of "C"; if I do not choose to play the chord F6/9 with "C" in the bass). Yes, I show videos later in life with further “modulations.” This is the most basic.
De nya melodiska linjerna ! Nyarrangerad ”Waltz of Spring” (Petri Torvinen), 2019.03.02 ! Detta erbjuder en melodiskt nedgående basgång = E7b9/d, E6/c#, A9/b, BØ//a, G7, C^. Så här låter det i G- samt i F-klav via datorn !
The new melodic lines! Newly arranged "Waltz of Spring" (Petri Torvinen), 2019.03.02 ! This offers a melodically declining bass line = E7b9/d, E6/c#, A9/b, //a, G7, C^. This is how it sounds in the G- and F-clef via computer ! 
  
  • Istället för dyra Finale och Sibelius-notskrivningsappar... önskar jag mig en sådan här notskrivningsmaskin :

  • Instead of expensive Finale and Sibelius-notation writing and notation apps ... I would like a notation typewriter like this :
Vecka 09 : förhoppningsvis fortsatta långa arbetspass. Måndag och tisdag = 9 h. Hemtentamen fredag kl. 08-12. Sedan att besöka föräldrar i Motala under kvällen. Förhoppningsvis arbete kl. 13 -> under fredag.
Week 09 : hopefully longer shifts. Monday and Tuesday = 9 h. Home-exam during Friday at 08-12. Then visit parents in Motala during the evening.
 
Imorgon onsdag : arbete kl. 09-14, därefter vaccination mot TBE. Ska även boka tid hos LLU'are under förhoppningsvis fredag. Praktik Vecka 10-20.
Tomorrow Wednesday : work at 09-14, then vaccination against TBE. Will also book an appointment with LLU hopefully during Friday. Internship Week 10-20.
  • Under 10 % i Plagiat-kontroll - Uppgift 9 :
  • Under 10 % in Plagiarism-control - Assigment 9 :
  • Hemtentamen fredag 05/03-2021 kl. 08-12
  • Inlämning Syfte och Metod Examensuppgift onsdag 10/03-2021
  • Inlämning Självvärdering fredag 12/03-2021

  • Home-exam Friday 05/03-2021 at 08-12
  • Submission Purpose and Method Exampaper Wednesday 10/03-2021
  • Submission Self-assessment Friday 12/03-2021 
  • En God fortsatt fin tisdag kväll tillägnar jag alla läsare som lyssnare, framförallt till Finaste Vackraste : ❤️ 

  • A Great Continued Nice Tuesday-evening I wish to dedicate to all readers as listeners, especially to the Most Finest Most Beautiful : ❤️
  • 01/03-1995 : resten är historia !
  • 01/03-1995 : the rest is history
 
/ Petri Torvinen

Kommentera inlägget här :