2021.03.03

publicerat i Mars 2021;
Min födelse kan jag knappast komma ihåg, men jag kommer ihåg från början. Mina barnmorskor tittar på varandra : ”wow, den här pojken är född med ett sjungande hjärta". Alla dörrar för honom kommer nu att flyga öppna, för alla älskar en mutter. Det är sant när de kastade mig i diken. Amigos vid frontlinje älskar säkert det.
Dessa barnmorskor var som politiker; trots gnabb var de så stolta. En sade : ”livet är en vacker gåva, pojk”. En annan sade : ”statligt lån". Jag vet fortfarande inte vem som har rätt. Och vet Du vad; att jag inte riktigt bryr mig. Jag måste hålla mitt hjärta sjungandes, och för det jag ska våga. Och för allt - allt jag vågar.
Tuskin muistan syntymäni, mutta muistan alusta alkaen. Kätilöni katsovat toisiaan: "wow, tämä poika syntyi laulavan sydämen kanssa". Kaikki hänen ovensa lentävät nyt auki, sillä kaikki rakastavat mutteria. Se on totta, kun he heittivät minut ojiin. Etulinjan amigot rakastavat sitä varmasti.
Nämä kätilöt olivat kuin poliitikkoja; pureskelusta huolimatta he olivat niin ylpeitä. Yksi sanoi : "elämä on kaunis lahja, poika." Toinen sanoi : "valtion laina". En vieläkään tiedä kuka on oikeassa. Ja tiedät mitä ; että en todellakaan välitä. Minun on pidettävä sydämeni laulamassa, ja minun on uskallettava. Ja kaikesta - kaikesta, mitä uskallan. 
TBE-vaccin kl. 14:30 idag, även om jag hade bokat tiden kl. 15. Sjukskötaren från Kemi gav mig en underbar present i form av ett plåster med "punkki" (fästingar). Nästa TBE-vaccin och förlust på 400 kr i mars 2026.
TBE-vaccine at 14:30 today, even though I had booked the time at 15. The nurse from Kemi gave me a wonderful gift in the form of a patch with "punkki" (ticks). Next TBE-vaccine and loss of SEK 400 in March 2026.
De finaste gåvorna får man för ett bra utfört arbete ! Allt förutom Ipren fick jag som gåva från en förälder vars barn jag har fått äran att arbeta med. Ipren passar, förutom till värk, också till att inte bryta mot tystnadsplikt.
The finest of gifts for a job well done I received verything except Ipren as a gift from a parent whose children I have had the honor of working with. In addition to pain, Ipren is also suitable for not violating the duty of confidentiality.
... och så en fortsättning på arrangemanget till "Waltz of Spring". Jag funderar på, när jag råkar ha mer tid i livet... att försöka ge mig i kast med en ny version för år 2021. Det blir inget "2020", även om tanken finns.
... and then a sequel to the arrangement of "Waltz of Spring". I was wondering, when I happen to have more time in life ... to try to get started with a new version for the year 2021. There will be no "2020", even if the idea exists.
Ddim (D°)///G#dim (G#°)///Bdim (B°)///Fdim (F°)///
  • Ackords-kadens värda att undersöka lite närmare :
  • Chord-cadence worth examining a little closer : 
 
  • Utan bakgrund :
  • WIthout a background :
  •  Med bakgrund :
  •  With a background
  • "Waltz of Spring" 80 bpm - övningsversion : fungerar helt utmärkt med de nya ackorden :
  • "Waltz of Spring" 80 bpm - exercise version : works perfectly well with the new chords !
  
"Bröderna Hårdrock" / "the Brothers Hardrock".
Imorgon torsdag = ingen aning beträffande arbetspass. Dock händer mycket under fredag 05/03-2021. kl. 08-12 är jag högst upptagen med en Hemtentamen. kl. 13 och framåt = besök hos LLU'are i Motala (förskolan). Idag fick jag inbjudan om ett besök. Den Verksamhetsförlagda Utbildningen startar måndag 08/03-2021 i kursen "Förskolepedagogik- och Didaktik 4: Barns lärande i språk och matematik (DIG514), 30 hp".
Tomorrow Thursday = no idea about work shifts. However, a lot happens during Friday 05/03-2021 at 08-12 I am very busy with a Home-exam at 13 and onwards = visit to my LLU-supervisor in Motala (preschool). Today I received invitation for a visitation. the Work-Based Education starts on Monday 08/03-2021 in the course "Preschool Pedagogy and Didactics 4: Children's Learning in Language and Mathematics (DIG514), 30 credits".
Idag fick jag tillsammans med barnen sitta med lite matematik och att barnen fick träna på  att se mönster. Dock ser jag hela övningen lite obetydlig då barnen klarade av övningarna under några sekunder. Vad ska det egentligen vara till nytta om ingen utvecklingsaspekt finns i övningen ?! Kritiserar man hela övningen, blir man själv nedtryckt med orden "att Du inte frågar hur övningen går till". Eh, dels att vi redan hade gjort övningen, men även att vi på egna initivativ hade utvecklat övningen till att barn lär sig hur att sätta ihop mönster, och inte enbart upprepar "hur ser det ut på bordet ?". Men nej, man lyssnar inte på mig utan tror istället att jag är helt dum i huvudet. Barn, precis som de vuxna, lär sig genom att utmanas. Jag frågade även,... eller ja, nämnde att jag inte förstod vad övningen skulle gå ut på och till vilken nytta. Hur man gör övningen är en aspekt som är så enkel att gå in på, ty jag redan har gjort övningen själv flera gånger med andra, men har aldrig stannat kvar i ett mönster/i en övning.
Today I got to sit with the children with a little math and that the children got to practice seeing patterns. However, I see the whole exercise a little insignificant as the children managed to pull off the exercises in a few seconds. What good is an exercise if there's no develepmental aspekt in there ? If and when you criticize the whole exercise, you yourself will be put down with the words "that you do not ask how the exercise goes". Eh, partly that we had already done the exercise, but also that we on our own initiative had developed the exercise so that children learn how to put together patterns, and not just repeat "what does it look like on the table ?". But no, you do not listen to me but instead think that I am completely stupid. Children, just like adults, learn by being challenged. I also asked, ... or yes, mentioned that I did not understand what the exercise would be about and to what use. How to do the exercise is an aspect that is so easy to go into, because I have already done the exercise myself several times with others, but have never stayed in a pattern/in the same exercise.
En God fortsatt fin onsdag tillägnar jag alla läsare som lyssnare. kl. 19 "träffar" jag min studiekamrat kring en diskussion angående Syfte och Metod (inlämning onsdag 10/03-2021). Och tack Ack Du Finaste Vackraste för att Du finns och verkligen stödjer mig i mitt liv ! En riktig fyr i livet ! 💖💝 
A Great Continued Fine Wednesday I wish dedicate to all readers as listeners. At 19 I have an appointment with my fellow student regarding a discussion on Purpose and Method (submission during Wednesday 10/03-2021). And thank you Oh You Most Finest Most Beautiful for being there and really supporting me in my life ! A true beacon of life ! 💖💝    
 
/ Petri Torvinen

Kommentera inlägget här :